5 beroemde bedrijven die geurbeleving gebruiken zonder dat je het wist

Geurmarketing wordt vaker toegepast dan je denkt. Op wereldwijde schaal zijn er vele voorbeelden van bedrijven die hier op een succesvolle wijze gebruik van maken. We zetten 5 voorbeelden op een rij.

De Apple Mac-geur

Apple producten ruiken heerlijk nieuw wanneer ze net uit de doos komen. Het is vergelijkbaar met de geur van een spiksplinternieuwe auto bij de dealer. Die geur lijkt een combinatie van hoogwaardige materialen van het product, de inkt en het karton van de doos. Samen maakt dit een unieke ervaring om een nieuwe MacBook of een iPhone uit te pakken. Maar gek genoeg had de iPhone 5C onlangs dezelfde geur als een MacBook of iPad, terwijl de Iphone van plastic materiaal gemaakt is en de Macbook en Ipad gemaakt zijn van aluminium. Het lijkt dus alsof daar een kunstmatig luchtje aan is toegevoegd. Apple zal dit natuurlijk nooit toegeven, maar er zijn geruchten dat een ex medewerker hierover uit de school is geklapt tegenover een journalist. Het lijkt dus dat Apple kunstmatig geur aan de verpakking toevoegt, zodat alle klanten iedere keer het bekende Apple-gevoel krijgen.

De geur van Holiday Inn

Holiday Inn zet in een groot deel van haar vestigingen geurbeleving in om bezoekers welkom te heten. Zij gebruiken een rozengeur die je ook bij trouwerijen veel ruikt. Daarnaast verspreidt de hotelketen ook de geur van leer in ruimtes voor business-meetings. Van de geur van leer is bekend dat het een warm en luxe gevoel geeft. Samen met de juiste muziek zorgt het hotel dat gasten graag plaatsnemen in de lobby of in de bar van het hotel en zich lekkerder voelen. Of om samen een productieve vergadering te houden natuurlijk. 

M&M’s ruiken eigenlijk naar niets

De M&M’s World Store in Londen ruikt naar heerlijke chocolade. Dat lijkt logisch met al die chocolade in de winkel. Toch is het vreemd. Alle M&M’s zijn namelijk goed voorverpakt in luchtdichte verpakkingen. Het is het luchtsysteem in de winkel dat ervoor zorgt dat er altijd een sterke chocoladegeur hangt. En zo komen klanten in de juiste stemming. Dzorgt dat ze zakken M&M’s mee naar huis nemen. En zodra zij de gekochte zakken weer openen, komt de geur ook weer terug. Zo staan zij toch weer even in de World Store.

Versgebakken brood in de supermarkt

De geur van versgebakken brood. Wie wordt er niet hongerig van? Het doet je denken aan een geur van vroeger. Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt: er hangt een geur van versgebakken brood. En dat is natuurlijk niet zomaar. Het hongergevoel zorgt dat wij meer gaan kopen. 

De meeste broden worden in grote bakkerijen gebakken, en niet in de supermarkt. Vervolgens komen deze in de supermarkt en worden zij nog even afgebakken. Zo verspreidt de geur zich door de supermarkt. En deze geur is bij de ingang het sterkst. Dus haal je toch nog even wat lekkers bij de bakkersafdeling, ook al staat het niet op het boodschappenlijstje.

Frisse lucht van Singapore Airlines

Ook vliegtuigmaatschappen zetten geurmarketing in. Logisch, want de lucht in een vliegtuig is vaak niet best. Singapore Airlines is een mooi voorbeeld. De maatschappij heeft al sinds 1990 een eigen geur: Stefan Florida Waters. Het is een unieke geur, die speciaal voor de maatschappij is samengesteld.

Er zitten vaak honderden mensen in een vliegtuig. Dit zorgt voor een muffe geur. De stewardessen helpen een handje. Zij gebruiken Stefan Florida Waters als parfum. De warme handdoekjes die passagiers krijgen zijn ook gedoopt in hetzelfde parfum. Zo blijft er altijd een frisse geur hangen. Misschien merk je het niet meteen op, maar de volgende keer dat je weer in een Singapore Airline vliegtuig stapt word je onbewust herinnerd aan de ervaringen van de vorige vlucht. 

Er zijn dus voorbeelden genoeg van bedrijven die bewust kiezen voor hun eigen bedrijfsgeur. Ken je zelf nog andere voorbeelden? Laat ze weten in de comments. We zijn erg benieuwd!

 

1 reactie(s)

Geef een reactie

2015.10.06 Auteur jorg
Ik ruik bij Zara home volgens mij ook altijd dezelfde geur.