De vele toepassingen van de geursystemen van ScentAir

De laatste jaren hebben we veel bedrijven mogen helpen met het optimaliseren van de geurbeleving. Een paar specifieke situaties hebben we hieronder beschreven. Zo krijgt u een idee van de veelzijdigheid van geurmarketing. Zelf ervaren wat de juiste geur met uw bedrijf kan doen? Neem dan contact met ons op.

Pullitzer Amsterdam

Pullitzer Hotel Amsterdam

De uitdaging

Het Pulitzer Hotel is een van de meest bijzondere hotels van Nederland. Het bestaat uit 25 samengevoegde grachtenpanden die helemaal terug gaan tot de Gouden Eeuw. En dat midden in Amsterdam! Niet voor niets is het pand een Unesco World Heritage monument. Je moet het zien om te geloven. 

De uitdaging

Pulitzer Amsterdam heeft gastbeleving hoog in het vaandel staan. Een goede geur kan daar een belangrijke rol in spelen. Pulitzer Amsterdam kwam bij ons met de volgende opdracht; 

"Ontwikkel een herkenbare geurbeleving die past bij het meest bijzondere hotel ter wereld en die aansluit bij de verschillende stijlen binnen ons hotel."

Pullitzer hotel Amsterdam_geur

Onze oplossing

onze oplossing

Een uniek hotel verdient een unieke beleving, dus voor Pulitzer Amsterdam hebben we een zeer mooie geur gekozen. Eentje die bijzonder goed past bij het exclusieve karakter van het hotel, en die je op geen enkele andere plek in de provincie tegenkomt.  Om de geur te laten ervaren voor klanten en personeel hebben we ons geursysteem een tijdje in de lobby geplaatst om de reacties te testen. Zowel gasten als personeel waren zo enthousiast dat Pulitzer Amsterdam al snel besloot met deze geur verder te gaan.

Wij hebben het systeem vervolgens vakkundig en volledig onzichtbaar geïnstalleerd in het luchtbehandelingskanaal (HVAC). Een handige oplossing omdat de geur op deze manier automatisch meegevoerd wordt met de ventilatie.

Het resultaat

Het resultaat is in een woord verbluffend. Zodra je binnenkomt in de schitterende hoofdlobby komt de heerlijke Pulitzer-geur je tegemoet. Het is echt een aanwinst voor het hotel. En ook de geuren in het café en de apothekersingang voegen echt wat toe aan het concept.

Door de goede samenwerking tussen Pulitzer Hotel en ScentAir hebben we in korte tijd een mooie geurbeleving kunnen realeren. Dit geeft Alexander van Gastel, General Manager van het hotel ook aan;

‘Geurbeleving is een van de vele factoren die bijdragen aan een goede ervaring voor onze gasten. De pro-actieve en consistente houding van ScentAir zorgt ervoor dat wij tijd overhouden om ons te focussen op ons gebied van expertise, onze gasten het gevoel geven alsof ze thuiskomen.’

Alexander van Gastel, General Manager Pulitzer Amsterdam

Frites Atelier

Frites Atelier Amsterdam

Het bedrijf

Frites Atelier is frituur zoals je het nog nooit geproefd hebt. Kwaliteitsfrituur van de bovenste plank. Of, haute friture zoals ze het zelf noemen. Bijzondere aardappelrassen, luxe sauzen en een winkeluitstraling waar je u tegen zegt. Geleid door Nederlandse sterrenchef Sergio Herman doet Frites Atelier er alles aan om een topbeleving neer te zetten.

De uitdaging

Sergio en zijn team kwamen bij ons met één simpele vraag;

"Kunnen jullie de kenmerkende frituurlucht laten verdwijnen, en vervangen door een geur die past bij de uitstraling van een sterrenrestaurant?"

 

Frites Atelier Amsterdam_geur

Onze oplossing

De geurkeuze

Voor een topchef als Sergio moet alles aan zijn concept precies kloppen. Dus we zijn niet over één nacht ijs gegaan met de geurkeuze. Samen met het hele team van Sergio hebben we een geursessie georganiseerd waarbij we een aantal geuren hebben getest. Uiteindelijk gaf de bijzondere Basilicum-saus van de chef de doorslag om te kiezen voor de heerlijke geurbeleving van ‘basilicum’. Niet een geur die je verwacht in een snackbar, maar eentje die juist daarom verbazingwekkend goed past bij Frites Atelier.

De installatie

Voor Frites Atelier was het van groot belang dat de geursystemen onzichtbaar geplaatst zouden worden, dus we moesten aan de bak voor de installatie. Daarom hebben we een aparte ruimte getimmerd onder de toonbank waar ons ScentDirect systeem precies in past. Via een aparte nozzle verspreiden we de geur gelijkmatig door heel de ruimte. Niemand ziet of ruikt waar de geur vandaan komt. 

Het resultaat

Het resultaat is top. De geurverspreiding is subliem verspreid over de hele tent. Het is voor klanten een verademing om te merken dat een frituur helemaal niet hoeft te ruiken naar…tja friet. Het is een geurbeleving die je niet verwacht bij een frituur, maar die perfect past bij de uitstraling van het concept. En dat merken klanten!

Universitair Ziekenhuis Brussel

De uitdaging

Het Universitair Ziekenhuis in Brussel doet er alles aan om de beleving van bezoekers en patiënten zo prettig mogelijk te maken. In een ziekenhuis hangt echter vaak een kenmerkende geur; een combinatie van schoonmaakmiddel en medicijnen. Deze geur is voor iedereen verbonden aan de perceptie van een ziekenhuis en wordt niet altijd als prettig ervaren.

Het UZ vond het tijd om daar iets aan te doen en riep daarom onze hulp in om met onze geursystemen de omgeving positief te beïnvloeden. 

Uit ervaring weten we dat de omgeving een grote invloed kan hebben op het reduceren van angstgevoelens en stress. Dit wordt de healing environment genoemd. Een goede geurbeleving helpt daarbij. Onze geurmarketeers zijn dus met het ziekenhuis op zoek gegaan naar enkele geuren die passen bij de omgeving, en die mensen koppelen aan positieve gevoelens.

 

een van de wachtkamers van het UZ Brussel

Onze oplossing

We hebben gekozen voor een fris welkomseffect bij de verschillende ingangen van het ziekenhuis. Bezoekers worden bij binnenkomst aangenaam verrast door een lekkere geur met veel zoete elementen. Op 3 verschillende plekken hebben we ScentDirect systemen geïnstalleerd; de hoofdingang, de poli en de speciale ingang voor kinderen.

Voor die laatste hebben we gekozen voor de vrolijke, zoete geur van 'Sugercoated Forest" die kinderen erg lekker vinden. Alle geuren zijn bewust gekozen om bezoekers af te leiden van negatieve gedachten. Natuurlijk voldoen de geuren aan de strengste eisen voor de volksgezondheid. 

We hebben gekozen voor ScentDirect systemen. Deze zijn heel nauwkeurig te programmeren en kunnen gemakkelijk grote oppervlakten begeuren.

Het resultaat van de geurbeleving mag er zijn. Veel bezoekers reageren verrast over de frisse, vrolijke geuren in het ziekenhuis. Ook het medisch personeel is erg blij met de nieuwe geuren. Het management is zo positief dat er plannen worden gemaakt om de kinderingang verder om te toveren tot een unieke belevingswereld voor kinderen.

 

Meer lezen over deze case? Bekijk hier de case pagina.

Kids Zoo Speelparadijs

Kids Zoo Noordwijkerhout logo

De uitdaging

Wat is de geur van een kinderparadijs? Hoe kun je ouders laten ontspannen terwijl hun kind aan het spelen is? En hoe kunnen we de verkopen stimuleren in ons horecagedeelte met de inzet van geur?

Dat waren de vragen die Kids Zoo ons stelde. Nou, daar kunnen wij wel iets mee.

Kids Zoo biedt een superleuke ervaring voor de kleintjes, maar voor de ouders kan het erg vermoeiend zijn. Daarom hebben ze voor de ouders een mooie horecagelegenheid gemaakt. Daar kunnen ze even bijkomen of wat werk doen. Voor Kids Zoo was het belangrijk om een geurbeleving te creëren die goed past bij dat horeca-aanbod. Daarmee konden wellicht extra verkopen gestimuleerd worden; een belangrijke inkomstenbron van het kinderparadijs.

 
Geurbeleving bij Kids Zoo

Onze oplossing

Voor Kids Zoo hebben we gekozen voor de geur van warme appeltaart die vooral te ruiken is rondom het horecagedeelte. Deze heerlijke zoete geur is perfect voor kinderen en ouders. Als extra bonus werkt deze geur ook erg stimulerend op de smaakpapillen. Je krijgt er letterlijk honger van! 

Testperiode

Om het effect te testen hebben we ons geursysteem eerst een maand op proef laten draaien. Gedurende die periode kon Kids Zoo zelf ervaren hoe positief klanten op de geur zouden reageren. Toen de reacties positief waren is de proefperiode omzet in een continue beleving.

Resultaat

Gasten van Kids Zoo kunnen de nieuwe geur erg waarderen. Het personeel krijgt regelmatig complimenten. Ouders die regelmatig terugkomen herkennen de geur als DE geur van Kids Zoo. En die extra omzet? Op de exacte cijfers is het nog even wachten, maar de eerste tekenen zijn positief!

Ministerie van Defensie

De uitdaging

De elfde luchtmobiele brigade in Arnhem houdt zich bezig met trainingen voor medici ter voorbereiding van een uitzending naar oorlogs- en conflictgebieden. Het nabootsen van de situatie in crisisgebieden is van essentieel belang.  Een goede voorbereiding zorgt voor betere prestaties ter plaatse maar ook voor een vermindering van PTSS bij terugkomst.

Om de situatie na te bootsen werd er tot voor kort in de trainingscentra gebruik gemaakt van verschilleden technieken, zoals licht- en geluidseffecten, zand en zandzakken en zelfs een nagebootste ‘gecrashte’ helikopter. Maar nog geen geur. Terwijl geur juist een ontzettend belangrijke rol speelt bij het overbrengen van emoties. Omdat geur direct gekoppeld is aan onze emoties en herinneringen is het van groot belang om ook dit element mee te nemen binnen de trainingen.

Hiervoor zijn zeer specifieke geuren nodig. Daarnaast wenste de luchtmobiele brigade een systeem dat geur dynamisch kan verspreiden, afhankelijk van de specifieke trainingssituatie. 

medici training Scentair

Onze oplossing

In Amerika draagt ScentAir al langere tijd bij aan de geurbeleving binnen militaire trainingen. ScentAir Nederland heeft nu ook in Nederland een systeem ontworpen dat bijdraagt aan een realistischere nabootsing van de werkelijke situatie in crisisgebieden.

Wanneer medici op locatie komen zullen zij naast heftige geluiden en visuele indrukken ook geuren ruiken die gepaard gaan met heftige oorlogssituaties. situaties De geur van urine, bloed, benzine en verbrand mensenvlees zijn daarom ontwikkeld om de extra sensorische dimensie toe te voegen.

Samen met de middelen die de brigade al inzet verwacht men dat de resultaten met de toevoeging van geur nog beter zullen worden.

 

Cafe Blender

De uitdaging

Cafe Blender is geen onbekende in Rotterdam. Het bedrijf fungeert overdag als bar en restaurant. 's Avonds transformeert Blender naar een hippe nachtclub waar gasten tot diep in de nacht kunnen feesten en dansen. De eigenaar wilde het innovatieve karakter van de club onderstrepen en tegelijkertijd met een geurconcept de overgangen naar de verschillende functies duidelijk maken. 

 

geurbeleving bij cafe blender in Rotterdam

Onze oplossing

Samen met de eigenaar is gekozen voor een concept dat 5 verschillende geurbelevingen oproept op verschillende momenten van de dag en in verschillende delen van het pand. Overdag wordt de lucht in het restaurant gedeelte gevuld met de stimulerende kracht van Basilicum. Die geur ruikt niet alleen erg lekker, maar wekt ook de eetlust op van de restaurantbezoekers. Zodra de clubavond begint vult de ruimte zich met de warme gezellige geur van White tea and Thyme. Tegelijk worden op beide toiletten verfrissende mannen- en vrouwengeuren gebruikt om de bezoekers ook op die plek van een frisse geur te voorzien. De systemen zijn direct in het airco- systeem ingebouwd en zo geprogrammeerd dat de geur zich automatisch aanpast aan de drukte. Op die manier ontstaat altijd een egale, aangename beleving. 

Cafe De Witte Aap - De beste bar ter wereld

Cafe de Witte Aap

De uitdaging

De Witte Aap is een iconische bar in Rotterdam: in 2009 werd de zaak door Lonely Planet verkozen tot beste bar ter wereld. In de afgelopen decennia is de bar uitgegroeid tot een belangrijke hotspot voor Rotterdammers, toeristen en (internationale) studenten en zakenlieden. Sinds de invoering van het rookverbod klaagden veel klanten over de lucht van verschaald bier die soms in de kroeg hing. De eigenaar vroeg ScentAir om een totaaloplossing te leveren om die geuren te vervangen door een nieuwe frisse geur die past bij de uitstraling van het café.

Onze oplossing

Samen met de eigenaar hebben we gekozen voor een complete geuroplossing op verschillende plaatsen en in verschillende intensiteiten. Voor de bar zelf is gekozen voor Mahogany. Het geursysteem is door de experts van ScentAir in het luchtverversingssysteem geïnstalleerd. Als het drukker wordt in de kroeg, gaat de geur automatisch een tandje harder. Beneden in het toilet is gekozen voor een sterkere geur, Fresh Apple. Samen hebben deze geuren voor een flinke verbetering van de klantbeleving gezorgd. Zoals de eigenaar zelf aangeeft: “Laatst kwam de oude eigenaar weer eens binnen en die merkte het meteen: 'Ik ruik geen oud bier meer.' Dat was precies wat ik vroeger ook wilde.”

JC Hair

De uitdaging

JC Hair in Rotterdam is geen gewone kapperszaak, maar een feel-good-concept voor mannen en vrouwen waarbij haarverzorging centraal staat. Daarnaast kunnen klanten er terecht voor manicuren, mini-facials, make-up en haarverlenging of -verdikking. Zulke luxe vraagt om een complete verzorging van de gasten. Geur is daar een belangrijk onderdeel van. JC Hair kwam bij ScentAir met de vraag om een kwalitatief goede geur te selecteren die past bij het exclusieve concept, en die tegelijkertijd niet botst met de geuren die nu eenmaal in een kapperszaak aanwezig zijn.

Onze oplossing

Voor JC Hair hebben we gekozen voor een ScentWave-systeem met de geur Lemon Fresca. Deze geur hebben we geïnstalleerd in alle zaken van JC Hair zodat klanten op elke locatie dezelfde ervaring krijgen. Het systeem is zodanig geprogrammeerd dat de geur alleen gedurende de openingstijden van de zaak verspreid wordt. Elke maand wordt de geur door onze geurexperts aangevuld. Op deze manier heeft JC Hair er zelf geen omkijken naar en kunnen de kappers alle aandacht besteden aan hun klanten.