De ultieme handleiding voor geurbeleving en geurmarketing

Geurmarketing is een hot item in Nederland. Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijkheid over de precieze werking van geur. Want hoe werkt geurbeleving precies? Is een geur niet simpelweg een kwestie van smaak? En wat zijn de effecten van een geur? En hoe moet je een geur toepassen in de dagelijkse praktijk?

Genoeg vragen dus. 

In dit artikel geven we je antwoord op de meestgestelde vragen, en bieden we een handig stappenplan om een optimale geurbeleving in jouw onderneming te realiseren.

Ben je er klaar voor?

Wat is het effect van geur?


Het effect van geur lijkt misschien simpel: je vindt het lekker of niet. Maar zo is het niet. De invloed van geur gaat namelijk veel verder dan je denkt. De invloed van geur splitsen we op in twee delen, het effect van de geur, en de associatie met die geur.

Het effect van geur is geen kwestie van smaak

Geuren zorgen voor een directe invloed op de gemoedstoestand. Dit effect vindt automatisch en altijd plaats. Of je nu wilt of niet.

Dit gebeurt in een specifiek deel van de hersens, genaamd het limbisch systeem. Dit deel van de hersenen is verantwoordelijk voor onze emoties en herinneringen. Deze effecten vinden bij alle mensen in alle culturen op dezelfde manier plaats. 

Een geur van citroen of limoen heeft bijvoorbeeld een verkwikkend effect terwijl de geur van vanille juist zorgt voor ontspanning.

Het maakt daarbij niet uit of je de geur lekker vindt of niet. Het effect is hetzelfde. 

Een unieke persoonlijke ervaring 

Een geur heeft ook een bepaalde associatie. De associatie is de vertaling  naar een bepaalde herinnering of een gevoel dat jij aan die geur koppelt.  In tegenstelling tot het effect is deze associatie ontzettend persoonlijk. 

Het parfum van je eerste liefje roept bij jou een heel ander gevoel op dan bij een ander persoon.

De geur van vers gras zal voor de ene persoon een associatie met de lente oproepen, terwijl het voor iemand met hooikoorts juist negatieve gevoelens oproept.

" Reuk is het enige zintuig dat een directe invloed heeft op emotie en herinnering

Hoe maak je een parfum?


Geuren worden vaak ingedeeld op basis van een geurpyramide. De pyramide bestaat uit 3 lagen, de topnoten, middennoten, en basisnoten.  Deze lagen beschrijven hoe snel de geurstoffen in een parfum vervagen. 

Top Noten

Top noten maken de eerste indruk met een geur. Hierdoor zijn ze ontzettend belangrijk bij de verkoop van een geurtje.  De geuren van deze Topnoten worden meestal omschreven als " vers" "assertief " of " scherp ". De geurdeeltjes in de de topnoten ruiken heel sterk maar vervliegen ook snel. Geuren die vaak voorkomen in topnoten zijn citrus en gember.

Midden noten.

Nadat de eerste indruk met de geur is gemaakt komen de middennoten binnen.  Deze geuren vormen het "hart" van een geur. Niet verrassend want de geur van de middennoten is meestal meer mellow en rustig . Geuren uit de middenoten blijf je ongeveer 2 minuten tot 1 uur ruiken. Lavendel en salie geuren zijn typische midden noten.

Basis noten.

De basisnoten zijn de geuren die het langst actief blijven. Samen met de middennoten vormen ze het thema van een geur. Die thema's zijn bijvoorbeeld 'zwoel', 'luxueus' of "fris". Basisnoten brengen diepte en robuustheid aan een geur. Verbindingen van deze klasse zijn vaak fixeermiddelen tussen bepaalde geuren en verhogen de sterkte van het parfum. De geurverbindingen zijn erg rijk en diepzinnig en worden meestal pas geroken vanaf 30 minuten na het aanbrengen van de parfum. Muskus, vetiver (gras) en geuren van hars worden vaak gebruikt als basisnoten.

Een geurtje is dus niet zomaar 1 specifieke geur, maar is meestal opgebouwd uit een groot aantal verschillende luchten.

Wist je dat Chanel nr.5 uit meer dan 225 verschillende onderdelen bestaat?

 

Noten parfum

Wordt geurmarketing vaak toegepast voor bedrijven?


 

De inzet van geurmarketing is relatief nieuw in de bedrijfswereld. Gek eigenlijk, want het positieve effect van geur is al lang bekend in de wetenschappelijke wereld. 

Onderzoek in opdracht van Nike heeft aangetoond dat klanten de producten van Nike to 84% aantrekkelijker vonden in een ruimte met geurbeleving .Hierdoor betaalden ze 10 tot 20% meer voor hetzelfde paar schoenen!

Ander onderzoek toonde aan dat consumenten tot 45% meer gingen besteden in een casino met geurbeleving. Niet voor niets heeft de Zweedse onderzoeker Martin Lindstrom in zijn bestseller Brand Sense vastgesteld dat geur potentieel de meest positieve bijdrage kan leveren aan de marketingmix. 

5 positieve effecten van geurbeleving

  1. De verblijftijd van consumenten
  2. De ervaring van consumenten met de producten
  3. De bereidheid van het aankopen
  4. De manier waarop consumenten je bedrijf beoordelen
  5. De herinnering aan je bedrijf

Hoeveel invloed heeft geur op de aankoop van consumenten?


 

Bestseller auteur Martin Lindstrom heeft in zijn boek uitgezocht hoeveel marketing-potentie de verschillende zintuigen hebben. Hieronder zie je die staan. Verreweg de meeste aandacht gaat uit naar de ogen. Dat lijkt hartstikke logisch. Maar toch, uit het onderzoek van Lindstrom blijkt dat geur bijna net zo belangrijk is als wat mensen zien. 

Tegelijk zijn er nog weinig bedrijven die bewust een eigen geur kiezen voor hun winkel of product. Let maar eens op. Vaak hangt er een muffe lucht, of is er een ontzettend overheersende geur aanwezig die helemaal niet lekker is. In het beste geval past de geur bij het product, zoals in een schoenenzaak of zeepwinkel. Maar regelmatig hangt er een muffe lucht die helemaal niet past bij de uitstraling van het bedrijf. 

Want zeg nou zelf; vind jij de geur van elektrische aparaten lekker ruiken?

Daar ligt dus een ontzettende potentie om de geurbeleving te matchen bij de uitstraling van het bedrijf. 

 

invloed van geurmarketing

Geur heeft dus een grote invloed op de gemoedstoestand van consumenten. Toch wordt het weinig ingezet als marketinginstrument door marketeers en bedrijfseigenaren. Hartstikke zonde. Tijd om de potentie van geur te gaan benutten.

Voor welke bedrijven is geurmarketing interessant?


Geur wordt steeds vaker gebruikt om de omgeving positief te beïnvloeden.

In de horeca wordt geur ingezet om een gezellige sfeer te creëren.

In fashion en retail kan de juiste geur juist helpen om een winkel een luxere uitstraling te geven.

Voor casino's kan geurmarketing helpen om de grote rookruimtes te neutraliseren en van een lekkere geur te voorzien.

En bij tandartsen en dokterspraktijken wordt geur vaak gebruikt om een positieve omgeving te realiseren. Hier helpt geurbeleving om gevoelens van angst en spanning weg te nemen. Dit noemt men de healing environment.  

Maar ook wordt geurbeleving ingezet bij speciale gelegenheden, zoals festivals en musea. Bijvoorbeeld bij simulaties van het leger om soldaten te trainen met levensechte geuren als diesel, verbrand rubber en urine. 

Uit welke geureffecten kun je kiezen?


Geuren hebben verschillende effecten. Daarom is het superbelangrijk om vooraf te bedenken wat je precies wilt bereiken met je geurmarketing.

Heb je een gezellig hotel? Dan wil je waarschijnlijk je klanten rustig en relaxed krijgen. Heb je een sportschool, dan wil je juist een actieve sfeer neerzetten. En run je een fashionstore, dan heb je meer aan een fijne, warme geur die klanten op hun gemak stelt.

Om je te helpen is het enorme aanbod van geuren onderverdeeld in 6 verschillende groepen.

effect van geur scentair

Wil je zelf aan de slag met je eigen bedrijfsgeur? Volg dan het volgende stappenplan. Zo haal je het maximale uit je eigen geurbeleving.

stap 1 bepaal je doel


Wat wil je bereiken met je geur? Wil je klanten een welkome ontvangst bieden, of wil je een goede sfeer neerzetten in je bedrijf? Wil je een bepaald gedrag stimuleren of wil je liever een associatie verbinden aan je merk?

Deze vragen helpen je om een goede geurkeuze te maken. Neem even de tijd om deze vragen te beantwoorden. Natuurlijk kan je geurmarketeer je hierin helpen.

.

Kies je marketingdoel

  1. Creëer een welkomsteffect
  2. Verbind een associatie aan je bedrijf
  3. Beïnvloed het gedrag van je klanten

stap 2 kies je concept


Het kiezen van de juiste geur is hartstikke leuk, maar ook lastig.
Er zijn namelijk ontzettend veel verschillende geuren verkrijgbaar.

Zorg er voor dat je een geur kiest die past bij je marketingconcept, en die niet alleen maar “lekker ruikt”. 

Je wilt dat alle elementen in je bedrijf hetzelfde gevoel uitstralen. Een geur die niet past bij de rest van je interieur wordt snel als storend ervaren. 

Kun je niet kiezenuit het bestaande geurassortiment, of wil je iets speciaals?
Het is ook 
mogelijk om een unieke nieuwe geur te laten ontwikkelen, die onlosmakelijk met je merk verbonden wordt.

.

Hoe vind je jouw bedrijfsconcept

  1. Waar staat je bedrijf voor?
  2. Welke kleuren passen bij je bedrijf?
  3. Welk gevoel wil je uitdragen?
  4. Hoe ziet je doelgroep eruit?
  5. Van welke geuren houdt je doelgroep?

stap 3 stel je geursysteem precies goed in


In deze stap bepaal je de intensiteit van de geurverspreiding. Wil je een geurtje dat alleen bij de ingang te ruiken is, of wil je liever dat de geur subtiel door heel de zaak aanwezig is? Is neutralisatie van andere aanwezige geuren gewenst?

Bespreek vooraf al je wensen met je geurmarketeer zodat hij de juiste instellingen kan realiseren. Hij kan op basis van de luchtstromen in de ruimte exact bepalen welke aanpassingen nodig zijn. De juiste afstelling is namelijk net zo belangrijk als de juiste geur.

.

stap 4 welk serviceniveau wil je?


De afstelling van het geursysteem is een precisiewerkje waarbij veel expertise komt kijken. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk om rekening te houden met de bestaande luchtstromen en de temperatuur in de ruimte. Elke ruimte reageert namelijk anders. Deze afstelling kun je het best uitbesteden aan je geurleverancier.

Ook de service en de navulling kun je het best door de vakman laten uitvoeren. Zo garandeer je de beste afstelling. Bespreek dit vooraf met je geurmarketeer zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

.

stap 5 start met een testperiode


Wij raden altijd aan met een testperiode te beginnen. De geur moet immers goed aansluiten bij je doelen. Om dat te testen, is er een periode van actieve begeuring nodig. Ook is de feedback van je klanten erg belangrijk. Heb je toch een andere geur nodig? Of wil je minder of juist meer geur?

Tijdens een testperiode zorg je ervoor dat alle instellingen perfect worden afgesteld zodat je het maximale uit je geur haalt.

 

Meer weten?


Volg je deze stappen, dan ben je verzekerd van een optimale geurbeleving en kun je maximaal genieten van je eigen bedrijfsgeur.

Wil je meer weten over het effect van geurbeleving, of wil je eens vrijblijvend komen ruiken? We helpen je graag.

0 reactie(s)

Geef een reactie