Een bedrijfsgeur kiezen moeilijk? Niet als je deze vragen beantwoordt

Regelmatig komen we ondernemers tegen die overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van een bedrijfsgeur, maar die het lastig vinden om te bepalen welke geur bij hun bedrijf past. Begrijpelijk. Want welke geur past nou bij een bepaald persoon of bedrijf? Is de beleving van geur niet een kwestie van persoonlijke smaak?

Gelukkig niet. Natuurlijk kunnen smaken verschillen, maar een goede geurkeuze is ook een kwestie van een gestructureerd proces.

Een geurkeuze is een combinatie van art en science."

 

Weet je niet goed waar je moet beginnen?

Wij helpen je om stap voor stap op zoek te gaan naar de perfecte geur.

1. Waar staat je merk voor?

Elk bedrijf staat ergens voor. Die identiteit is belangrijk om te weten voordat we op zoek kunnen naar een passende geur. Geurmarketing maakt onderdeel uit van al je andere marketinguitingen, vandaar dat het van belang is om de verschillende elementen met elkaar in lijn te brengen. Daarom gaan we op zoek naar de uitstraling van je merk. Op welke manier kom je over op het publiek, en wat zijn de belangrijkste kenmerken van je bedrijf? Door die elementen boven water te krijgen kiezen we kaders waarbinnen de geur moet passen. 

2. Welk effect zoek je?

Een goede geurbeleving kan verschillende effecten oproepen. Fruitige geuren zorgen voor een vrolijke frisse beleving, terwijl geuren die gemaakt zijn van citroen of limoen een verfrissend effect bij je doelgroep oproepen. Daarentegen verspreiden warme geuren zoals noten of leder een warme, luxe sfeer. In onze geurselectie van ruim 1.600 verschillende geuren onderscheiden we 8 verschillende effecten. Vooraf is het dus belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken. Natuurlijk weet je geurmarketeer je alles te vertellen over de effecten en kies je samen wat je wilt bereiken met je geurbeleving. 

3. Wat is je bedrijfsconcept?

Zorg je voor gemak, biedt je beleving of richt jouw bedrijf zich op comfort? Het zijn belangrijke kenmerken van je bedrijfsconcept, die helpen de juiste geur te selecteren. Je nieuwe geur moet natuurlijk passen bij je concept. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een warme, luxe geur in te zetten bij een bedrijfsconcept dat vooral gericht is op efficiente klantafhandeling zoals een fastfood keten of een discounter. Bij zo'n concept past een frisse geur veel beter. 

Ook de kleuren en de stijl van je huisstijl kunnen je daarbij goed helpen. Volgens het invloedrijke Amerikaanse blog Pacific Standard worden bepaalde geuren consistent geassocieerd met dezelfde kleuren. Kleuren en geuren zijn dus nauw met elkaar verwant. Daarom is het belangrijk om te weten welke kleuren je gebruikt. Gebruik je warme en diepe kleuren of zet je juist meer heldere en frisse kleuren in? Heb je een strak en modern logo? Dan past daarbij een andere geur dan bij een statig of ouderwets logotype. 

4. Wat wil je doelgroep?

Hoe ziet je doelgroep er uit? Gaat het om een jonge doelgroep die open staat voor nieuwe ervaringen en graag ‘ontdekt’? Of is de doelgroep ouder en houdt deze het juist graag huiselijk? Ook dit zijn belangrijke vragen in onze zoektocht naar je ideale bedrijfsgeur. Het is immers belangrijk dat je bedrijfsgeur aansluit bij je doelgroep. Uiteindelijk doe je het natuurlijk voor hen. 

 

Klinkt dit als een lastig proces?

Natuurlijk hoef je dit niet alleen te doen. Onze geurmarketeers zorgen er voor dat ze samen met jou deze vragen doorlopen zodat je uiteindelijk de perfecte geurbeleving krijgt die je zoekt. Binnen enkele dagen kunnen we tot een goede voorselectie komen waaruit je vervolgens jouw perfecte geur kunt kiezen. 

 

Wil je meer weten over geurbeleving in jouw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op via ons contactformulierwe gaan graag met je aan de slag.

0 reactie(s)

Geef een reactie